lördag, september 22, 2007

Fotboll.

Sitter och tittar på fotbolls-vm för damer.
Alltså, jag försöker verkligen att uppskatta det.
Jag vill verkligen tycka om det.
Men nivån är osannolikt låg, jag har sett massor med Gothia Cup-matcher (fotbollsturmering för ungdomar om ni inte vet.) med bättre spel och spelare.
Faktiskt.
Jag undrar hur det kommer sig.
I t.ex. friidrott kan ju vissa skillnader i resultat helt enkelt förklaras med fysiska olikheter såsom musklelmassa och längd men i fotboll?
Kanske att man helt enkelt inte spelat lika mycket lika länge? Inte haft samma konkurrens och urval?
Jag vet inte.

7 Comments:

Blogger Ny kula said...

Oh jag sitter och biter mig lite i tungan nu. Bit bit.

6:36 em  
Blogger Mr K said...

Hmm, ja.
Känsligt ämne.
Men tycker du att nivån är jämförbar?
Och om inte, så varför är det så?

7:07 em  
Anonymous Anonym said...

Varför skulle den vara jämförbar? Vad är det som gör att man tycker att den bör jämföras?

1:35 fm  
Blogger Mr K said...

Ok,jag förstår hur du menar och du har rätt.Man behöver inte jämföra.

Men jag upplever precis samma sak när jag tittar på tex Allsvensk fotboll - eftersom jag har blivit bortskämd med Champions League och Spansk/Engelsk/Italiensk ligafotboll så blir det ganska...tråkigt att titta på t.ex. Gais - Kalmar FF.Eller Qviding mot Falkenberg.
Nivån spelarna befinner sig på är helt enkelt så mycket lägre att det blir ganska ointressant.
Och damfotbollens nivå räcker inte för mig.Inte ens när det är VM är nivån tillräckligt hög.
Tyvärr.
Och jag undrar hur det kommer sig.

Som sagt, jag har verkligen försökt.Många gånger.
Men för mig handlar det verkligen inte om att det är män eller kvinnor som spelar utan snarare det faktum att dam-vm har ungefär samma spelkvalitet som en superettan-match i Sverige - något jag heller inte tittar på just pga av att spelet helt enkelt inte tilltalar mig.
Vad jag menar är att jag alltså inte jämför män med kvinnor utan snarare bra fotboll med..lite sämre fotboll.

Vet inte om du blev klokare av det här svaret, långt blev det ju iaf.

1:30 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vet inte, för mig har aldrig sport varit på det viset. Jag kan ha lika stor behållning av en div 4-match i en småstad som en vm-match. Eller en flicklagsmatch. Och det gäller inte bara fotboll. Sport är kul helt enkelt, och framgång och grymma prestationer mäts inte enbart i os-medlajer eller champions league-finaler. Om du frågar mig, alltså.

9:54 fm  
Blogger Polkadot:: said...

Damfotboll är lite tråkigare att titta på. Spelet byggs inte upp på samma sätt som herrfotboll. Jag tror det snarare beror på att kvinnor fungerar på ett annat sätt och kanske har lite annorlunda strategier.
Men i andra sammanhang är det roligare med kvinnorna. T.ex friidrott. Det är lite mer känsla med dem tycker jag.

10:08 fm  
Blogger Mr K said...

ny kula: jag förstår hur du ser på saken och jag vet att ämnet är lite känsligt för många.
Jag håller med om att en div 4 -match kan vara rolig fast för mig är det kanske inte pga den så höga nivån utan snarare pga tävlingsmomentet isf.
Så visst, sport är kul.Fast för mig är den roligare att titta på om den utförs av någon som är duktig, precis som jag hellre lyssnar på nåon som kan sjunga bra än motsatsen.

thewoodfairy: Att spelet inte är uppbyggt på samma sätt inom damfotboll kan jag hålla med om, däremot vet jag inte varför.
Men absolut, i många sporter kan jag föredra att titta på kvinnor istället, se bara på tennisen som blivit så tråkig på herrsidan - där har ju damtouren blivit nog så attraktiv som herrtouren - om inte mer.

9:51 fm  

Skicka en kommentar

<< Home