tisdag, januari 08, 2008

Potatisgris.

Polisen ska synas mer på gatorna och Svd´s läsare håller med, men ger ändå mest ris åt poiliskåren - de anklagas för att vara lata, för att felprioritera osv osv.

Känner att jag faktiskt måste försvara polisen lite - och det hör inte till vanligheterna - men det är faktiskt så att även om det märks mycket mer för gemene man när polisen struntar i/inte hinner rycka ut på ett larm som gäller någon klottrande ungdom/något stökigt ungdomsgäng etc, så är det ändå så att trafik- och fartkontroller sparar massvis med liv varje år.

Om polisen hade slutat rycka ut när det gällde mordfall för att istället fånga klottrare och väskryckare så hade det knappast varit bättre.
Att de är lata för att de åker bil på Plattan är väl kanske inte en särskilt djup analys.

Bodström däremot förtjänar all kritik han kan få i mitt tycke. Jag ska erkänna att jag också lurades av hans trevliga framtoning. I början.
Men nu, efter att han drivit igenom massor av integritetskränkande förslag helt i det fördolda, så är han inte på min topplista precis.

Integritet är viktigare än vad många tycks inse, läs på era historieläxor så märker ni hur alla diktaturer har börjat med små åtgärder i det fördolda för att sedan bara låta dem eskalera.
USA av idag är typexemplet på en stat som börjat tangera gränsen.
Illa.