tisdag, januari 08, 2008

Beef.

Jag och min kära har haft en diskussion om ordet "spendera" och dess betydelse.
Hon menar att det bara kan användas i samband med pengar eller någon sorts slöseri medan jag menar att bara för att det använts i ett sammanhang inte diskvalificerar ordet från att användas i andra sammanhang varpå hon kontrar att det bara är en anglofiering av svenskan.

Jag menar att jag hittat det här i Svenska Akademiens Ordbok :
" α) med avs. på tid (jfr a α slutet, β slutet): offra l. sätta till.
Alla wäl inrättade Hushåld, som spendera en tima eller något mera om dagen, antingen at dricka Thé eller äta Fru­ kost. KLING Spect. G 2 a 1735; eng. orig.: set apart). GEIJER Brev 201 (1815). "

Och det här i DN.

2 Comments:

Blogger Polkadot:: said...

Klart man kan spendera tid.
Men efter den där beskrivningen så ska jag helt klart börja spendera tid på att dricka Thé. Eftersom jag är ett Wäl inrättat Hushåld.

10:25 fm  
Blogger Ninde said...

Instämmer med thewoodfairy nynnar *spending my time*-direkt översättning för Hushåldet? :)

4:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home