onsdag, mars 26, 2008

Freakshow.


Återigen läser jag (fråga mig inte varför) i Aftonblasket om ännu en människa som blivit ett freak av ännu en mystisk exotisk sjukdom.
Som jag uppmärksammade i det här inlägget så har Aftonbladet förvånansvärt ofta artiklar (som av en ren slump alltid gäller abnormaliteter) som går att hitta lite här och där på nätet, men aldrig i det land det gäller.
Här är ett exempel från dagens tidning.
Och här är Google-sökningen (franska Google) på den påstådda patientens namn.
Och här är tidningen han påstås ha talat ut till, fö så är den ganska flitigt citerad som källa i AB.

Brara en reflektion - slutsatser får ni dra själva.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Absolut ingen exotisk sjukdom. Jag jobbar inom vården här i Sverige, och har både patienter och en kollega med samma genetiska avvikelse. Den är starkt ärftlig, men oftast får man "bara" vårtor och får ett "häxlikt" utseende...

4:47 em  
Blogger Mr K said...

Alltså, min poäng var inte hur exotisk sjukdomen är på en skala, utan källkritiken.
Jag utmanar dig att hitta källan till nyheten, och då menar jag inte allehanda tidningar som rapporterat om den, gärna en fransk sådan eftersom det är där den sägs ha ägt rum.
Lycka till!

6:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home