torsdag, april 03, 2008

Ordförståelse.

Läser hos Adrenalin att hennes son undrar vad brasiliansk vaxning är. Kan inte låta bli att tänka på följande incident:

När min son var lite yngre och började treva sig fram i läsningens fantastiska värld, var vi en dag hemma hos min bror med flickvän.
Deras skärmsläckare bestod vid tillfället av ett bildspel från Hultsfred samma, vilket gjorde att en del tvivelaktiga bilder dök upp då och då, men jag tänkte att "det är nog lugnt".

Så fel jag hade.

En av bilderna visade någons ryggtavla, denne någon hade smörjt in sig med sololja så att den icke lika solbrända delen av huden bildade bokstäverna K U K - något min son inte var sen att snappa upp.
Efter att ha frågat vad det stod och ha fått svaret "jag såg inte riktigt" så började han bokstavera - långsamt och högt: K - U - K K-U-K K-U-K K-U-K K-U-K K-U-K

Jag påpekade att det var ett ganska fult ord och att han skulle sluta, men jag märkte också att han gick så och småmumlade ordet för sig själv i ett försök att foga samman bokstäverna till ett ord.
På spårvagnen hem satt han, inte alls diskret, och ljudade ordet igen: K-U-K K-U-K K-U-K K-U-K K-U-K K-U-K

Efter att ha haft alla på spårvagnens odelade uppmärksamhet på mig i 15 minuter förlorade jag till sist tålamodet och sa det jag borde sagt från början : "Det är ett väldigt fult ord för snopp och jag vill inte att du använder det mer. Ok?"


Jag har kommit över det ;) , nu är han nio och läser alldeles för mycket löpsedlar och annat enligt mig. Det enda jag fasar över är när han frågar - och det kommer hända snart tror jag - "Vad är våldtäkt?"