fredag, februari 23, 2007

Kärlek.

Jag är en typisk relationsfobiker.Numera.Jag har inte alltid varit sån.
Egentligen är jag en obotlig romantiker som tror på passionen och den eviga förälskelsen.
Men.
Efter mitt i särklass längsta förhållande (med min sons mor) så känner jag mig en aning skeptisk till ett "riktigt" förhållande.Det var länge sedan vi var ett par nu (även om hon låtit mig förstå att det är det hon önskar) men vi har bråkat några gånger för mycket, gjort slut några gånger för mycket, sagt för många sårande ord på vägen...
Men vi har alltid haft något, och framför allt, vi har alltid varit nära varann.Goda vänner.Även när det inte varit vi.
För ett år sedan förändrades det helt.Jag satt hemma och skötte mig själv när jag fick ett mess från en arbetskamrat,R, som jag alltid haft ett flörtande öga till men aldrig riktigt tänkt på på allvar.Hon undrade om jag ville ta ett glas vin, jag sa ja och vi möttes upp i stan.Hon var nydumpad och lite ledsen men vi lyckades ha en ganska trevlig kväll och stämningen var allt annat än flirtig.Efter många glas öl och vin var vi rejält berusade, då hon plötsligt säger "kyss mig", varpå jag blir helt stum.
Jag hävde ur mig lite halvlama protester om att det kanske inte var någon bra ide och att hon kanske hade druckit lite mycket, men när hon sa "Jag har tänkt på det här ögonblicket hur länge som helst - du kan väl inte säga att du inte har gjort det?Jag älskar ju dig." så rämnade muren jag höll uppe och kyssen var ett faktum.
Kyssen blev kyssar och kyssarna blev hångel som blev taxi hem till mig som blev till nakenhet och allt var helt elektriskt.Vi skrattade trots fyllefumligheten och det spillda rödvinet - det var magiskt bra helt enkelt.
Nästa morgon var det stelt och lite avslaget, magin var borta.När jag vinkade av henne frågade jag "Vad händer nu?"."Vi får väl se..." log hon och kysste mig en sista gång innan hon klev på sin spårvagn.
Några dagar senare jobbade vi ihop och stelheten låg i luften, jag ville säga att jag inte tänkt på något annat de senaste dagarna.Men det gjorde jag inte.
Efter ytterligare några utekvällar som blev hemmakvällar tillsammans reste jag till Spanien på semester, efter det var sig inget likt, vi tappade kontakten mer och mer och efter en sista utekväll med lite fyllehångel så mötte jag henne mitt i natten med en annan kille några dagar senare.
Helt glad var jag inte.Snarare helt knäckt.Så där knäckt så att man förstår precis vad alla klyschiga kärlekssånger handlar om.
Liver gick i alla fall vidare, hon blev ihop med killen och jag träffade någon annan och jag tyckte att jag var ganska lycklig.Tills hon hörde av sig sex månader senare och skrev att hon behövde mig.Jag fick förhinder men förstod i det läget att jag var tvungen att bryta med min flickvän eftersom jag hade varit otrogen på sekunden om jag hade fått chansen.Och jag insåg att jag redan var det i sinnet.Jag bröt upp och avslutade det hela.
R och jag har hörts av några gånger, senast jag såg henne var med sin pojkvän som var kontrollerande, stel och...rik.Och hon var sig inte lik, undergiven, inte glad och utåtriktad som jag mindes henne.
Men.
Något gott kom i alla fall ur det hela.Jag släppte mitt långa relationsspöke med min ex-sambo.
Jag känner mig fri.Äntligen.Jag har träffat andra, haft one night stands, dejtat lite.Men kommer någon för nära avslutar jag det.Varför?
R...

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

200kr. folkungagatan 85. gary s:t claire. klädbutik, men snubbarna har tagit in den. har faktiskt sålts på netto innan för en femtiolapp mindre, fick jag höra av min vän som var med mej.. ;)

det finns ingång för mp3. jag har inte rätt sladd till min telefon, den har bara usb, men jag testade att sätta in rätt sorts ingång och den reagerade på "rätt sätt".

köp! den är snyggare än på bild!

11:40 em  
Anonymous Anonym said...

neeeeeeeej, nu ljög jag! det är fel nummer å namn på butik! trodde jag hade rätt kvitto i handen. det är typ hundra meter därifrån, närmare medis. klädbutik...


inte så svårt att hitta! precis vid en fyrvägskorsning! lycka till

11:41 em  
Blogger Mr K said...

Fast svårt om man bor i Göteborg,hoppades att du skulle ha köpt den på Elgiganten eller nåt.
Men tack ändå.

12:04 fm  
Blogger Ninde said...

Ställer mig själv samma fråga. Kanske brännt barn skyr elden? Man kan leka, men är rädd att släppa någon inpå livet igen för att man ännu har i färskt minne hur ont det gjorde sist?

Hoppas att din R är okej? Det där låter inte speciellt bra (egen erfarenhet.)

12:06 em  
Blogger Mr K said...

ninde: Det hoppas jag också.Tack.

8:44 em  
Blogger Alley Cat said...

Min erfarenhet är att man bygger murar runt sitt hjärta för att skydda det. Till slut har man skyddat hjärtat för väl och då har man svårt att känna något alls. Då handlar det om att försöka bryta ner sina murar igen... Det är inte lätt utan ursvårt! Man gör sig själv sårbar. Sänker garden och blottar hjärtat.

Det svåraste med att älska någon är att våga låta den personen älska en tillbaka.

Jag gillade det jag läste, mr k! tack för att du lämnade spår hos mig så att jag hittade dig...

4:35 em  
Blogger Mr K said...

allay cat : Din erfarenhet är även min.Och tack.

11:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home