måndag, juni 11, 2007

Opposite K.

Jag har under ganska lång tid nu, säg ett år, utmanat mig själv en hel del.Det har fört med sig både mycket glädje och många nya upplevelser och möten.

Tillåt mig att förklara.

Mitt liv var helt ok men kanske något stagnerat - det hände inget nytt, inget roligt, inget udda.En seg kväll satt jag och tittade på min favoritserie - Seinfeld - närmare bestämt avsnittet The Opposite där George kommer på att han inte har något att förlora så han kan lika gärna tvärtom i alla situationer.Detta visar sig vara ett genidrag för plötsligt får han både lägenhet, jobb och en flickvän.

Jag tänkte, på skämt, att det skulle vara roligt att pröva.Så det gjorde jag - i både små och stora situationer.
I samförstånd med min bror (som också deltar i experimentet på ett hörn) så började jag gå till små äckliga syltor istället för lunchstället jag redan gillade, tog en Schweppes Tonic istället för en CocaCola, drack en te istället för en latte, åkte till Tyskland istället för London, gick höger istället för vänster bara för att se vad som fanns där, sa ja till sonens glasstjat bara för att, tittade på Ingvar Oldsberg istället för Seinfeld (bara en gång - man ska inte överdriva), åkte till Amish country istället för att hänga i storstan, lade ut en nätdejting annons för att pröva på, var helt brutalt rak och ärlig med vad jag ville i relationer från start osv osv.

Även för mig visade sig detta vara en snilleblixt.Jag fick se saker jag normalt sett skulle valt bort, jag fick prata med männsikor jag normalt sett skulle ha försökt undvika, jag fick se platser jag aldrig skulle ha besökt...nya upplevelser helt enkelt.

Rekommenderas.

2 Comments:

Blogger Ninde said...

Coolt! Var på nån konferens för nåt år sen då en föreläsare tog upp just det där med att utmana hjärnan att göra nya saker. Tänka i nya banor. Bara en sån enkel sak som att ta en ny väg till jobbet..

Det senaste året har jag faktiskt försökt bryta en hel del invanda mönster. Gjort en rad saker jag varit rädd för/inte brukat göra förut.Tror det är viktigt för att inte "stagnera" mentalt. Även det där med att resa. Byta miljö ibland. Ta in andra sätt att leva.. :)

Ser fram emot att läsa mer om dina försök..

9:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Fan vad bra!

2:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home