torsdag, juni 28, 2007

Skatt.

Jag vet att Mona Sahlin tyckte att det var häftigt att betala skatt en gång i tiden, något hon troligtvis är ganska ensam om.
Jag tycker definitivt inte att det är häftigt men tycker å andra sidan inte att det finns något alternativ.För mig handlar det om människosyn - är man beredd att betala för att det ska finnas ett visst skyddsnät för de svaga i samhället eller inte?
Givetvis kan man dividera fram och tillbaka om privata alternativ och så vidare men det räcker väl nästan att se på de nedskärningar Alliansen gjort under sitt första år för att bli avskräckt från de flesta av deras andra förslag...

Den här skatten ger jag däremot inte så mycket för.
Jag känner så här : Förbjud alkohol helt eller sluta hyckla om vad alkoholpolitiken egentligen gäller - skattepengar.
Cigarretter? Samma där : Förbjud dem eller låt det vara fri införsel på tobak.

Ska vi nu vara med i Eu så kan vi ju åtminstone anamma grundidén, nämligen att varor och tjänster ska röra sig över gränserna utan hinder.

2 Comments:

Blogger Anders said...

Men om alkoholpolitiken handlade om att få in skatter, så skulle man ju se till att alkoholen såldes överallt dygnet runt för att maximera intänkterna. Eller?

10:53 em  
Blogger Mr K said...

Nja,vi har ju trots allt något av en förbudsmentalitet och den lever ju alltjämt kvar.
Och,vi har ju faktiskt en tradition av att värna om folkhälsan.

Men
Att tro att alkoholmonopolet finns kvar pga folkhälsan är att i min mening att vara naiv.

Även om det hade varit en fin tanke om så vore fallet..

11:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home