lördag, maj 05, 2007

Pirat?


Läser i Dn att åtal kommar att väckas emot grundarna av Pirate Bay.
Som musik- och filmälskare av stora mått så har ju den här (men inte endast den) sidan betytt mycket för mig.Vilken kulturskatt!Och mycket skräp, men ändå..
Jag är i mångt och mycket helt emot den nuvarande formen av Copyright även om jag givetvis kan se en hel del poänger med den också, men att någon ska håva in pengar varje gång någon råkar sjunga Happy Birthday på skiva eller film är inte rimligt.Vem har för övrigt satt likhetstecken mellan att vara artist eller skådis och miljoninkomster?
Vidare tycker jag att stöldliknelsen så många gör är totalt felaktig - digital information går att kopiera - därför kopieras den.Nyckelordet här är ju k0pia...
Och exakt vad Pirate Bay har gjort för fel vet jag inte heller, man kan lika gärna Googla fram alla filer som att söka på deras sida.