fredag, augusti 10, 2007

Suck.

Jag gör som NyKula och undrar över tankebanorna hos Monica Jonsson som skriver i Expressen om de sk Stureplansprofilerna som misstänks för våldtäkt.

Hon anser sig ha såpass mycket klass och still och självförtroende att hon aldrig skulle bli våldtagen, aldrig hamna i den situationen.

"Jag tror knappast att den häktade tjugoettåringen skulle ha våldtagit mig. Om det var han och jag som hamnat på en blöt efterfest tillsammans skulle den där natten som snart ska upp i hovrätten aldrig ha slutat så illa. Detta oavsett om jag varit berusad eller inte, oavsett hur jag hade valt att klä mig. För någonstans handlar det om att vara tydlig gentemot sin omgivning med vad man vill."

Har hon ens läst om fallet?
Det jag förmodar skulle vara ett upprop om att sansa sig och avvakta en fullständig utredning låter ju mer som insinuationer att kvinnan ifråga inte borde varit där och borde gjort mer motstånd och hade fel kläder och borde fattat att de skulle ha sex och att hon betett sig fel från början.
Att hon blev drogad tycks MJ ha missat helt.

Självklart ska lagen ha sin gång och självklart är alla tidningsartiklar hårdvinklade och självklart så kan hon ha haft känslor för den åtalade och självklart är inte världen vit eller svart.

Snarast grå.
Dyster grå därför att kvinnors nej inte räcker och dystert grå därför att bakåtsträvande elitister lägger skulden på kvinnorna.
Det är inte ofta man önskar någon att bli våldtagen men om jag gjorde så skulle ju Monica Jonsson ligga bra till...
Suck.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mest av allt är det ju bara så jävla sorgligt, att en ung kvinna som anser sig vara självständig och smart, tänker så.

3:21 em  
Blogger Mr K said...

Verkligen.

9:00 em  
Blogger Ninde said...

Hon speglar bara den där idiotiska normen i vårt samhälle att kvinnan är ansvarig för mannens beteende. Kan hon dessutom intala sig själv att det inte kan hända henne och skjuta skulden på offret kan hon minska sin egen rädsla för våldtäkt. För det är ju bara "vissa tjejer som drabbas". "Och egentligen är det deras eget fel"..morr

Håller med dig K. Till punkt och pricka..

1:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home