torsdag, mars 05, 2009

Boklistor.

Jag kan vara en riktigt besserwisser ibland. Ofta till och med. Och jag trivs bra med det.
Kunskap är viktigt och jag kan ondgöra mig hela natten över samhällets kollektiva, gradvisa men ack så snabba fördumning.
Jag sätter stor ära i att vara mycket allmänbildad, men tro inte att denna allmänbildning kommit sig av en ren slump - när jag snöat in på ett ämne släpper jag det högst motvilligt.

Ikväll roar jag mig, som sig bör en spännande torsdagkväll som denna, med att läsa vilka böcker som sålts/getts ut i störst upplaga i historien.

Bibeln är föga förvånande den bok som getts ut/lästs/sålts i flest exemplar - ingen tvekan om det med en upplaga på 2,5 - 6 miljarder.
Tvåa är inte heller helt otippat men kanske ändå lite förvånande Maos Lilla röda (800 miljoner - 6,5 miljarder).
Efter det kommer för mig oväntat en kinesisk ordbok, dikter av Mao och sedan en bok med artiklar av Mao.

Sedan har vi i någon form av ordning Koranen, Två Städer av Dickens, Scouternas bibel Scouting For Boys, Sagan Om Ringen av Tolkien, Mormons Bok, och sedan The truth That Leads To Eternal Life - Jehovas Vittnens heliga bok.

Endast två böcker från senare år återfinns i toppen - Alkemisten (som jag inte trodde hade sålt mycket) och Da Vincikoden (som jag tyvärr anade hade sålt så mycket).

Nu vet ni.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den där jävla Paolo Coelho alltså. Kan ingen bara avslöja honom som en bluff snart.

10:50 fm  
Blogger Mr K said...

Haha - jag vet mångga som tycker som dig.
Jag tyckte att Alkemisten var helt ok, med betoning på ok, utan att för den sakens skull höja honom till skyarna som vissa gör.

9:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home